کد مطلب:188724 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:170

موضعگیری علیه حاکمان ستمگر
از جمله رهنمودهای سیاسی امام باقر (ع) به شیعیان خود، جبهه گیری علیه حاكمان ستمگر و ساكت نبودن در برابر ظلم ها و تجاوزهای آنان است.

امام باقر (ع) می فرماید:

كسی كه به جانب سلطان ستمگری حركت كند تا او را به تقوای الهی فرمان داده، وی را از عواقب شوم ظلم بترساند و موعظه نماید، از پاداشی همانند پاداش تمامی جن و انس، و از عملی همانند عمل ایشان برخوردار خواهد بود. [1] .

امام باقر (ع) در نكوهش پیشوایان ستم پیشه و پیروان و حامیان آنان می فرماید: همانا پیشوایان ظلم و پیروان ایشان، از دین الهی عزل شده و بر كنارند. [2] .

یعنی هیچ حاكم جائری نمی تواند مدعی دینداری باشد و نمی تواند با اتكا بر



[ صفحه 117]



مسند خلافت دینی، بندگان خدا را مورد ستم قرار دهد. و مردم باید فریب ادعاها و اظهار دین و دینداری او را نخورند و گمان نكنند كه طغیان علیه او، طغیان علیه دین خواهد بود.

خداوند در قرآن فرموده است:

هنگامی (فرا رسد) كه پیشوایان از پیروان خود بیزاری جویند و عذاب را در برابر خود مجسم یابند و دستشان از هر وسیله ای برای نجات و رهایی كوتاه باشد. [3] .

امام باقر (ع) در تفسیر این آیه و بیان مصداق این پیشوایان و پیروان می فرماید: به خدا سوگند! این پیشوایان همان رهبران ستمگرند كه در روز قیامت و لحظه ی مشاهده ی عذاب الهی، از پیروان و حامیان خود دوری و بیزاری می جویند. [4] .

امام باقر (ع) به این گونه رهنمودها و هشدارها، در حقیقت به امت اسلامی نمایانده است كه اگر به قرآن و پیام وحی ایمان دارند، باید بدانند كه پیروی از ظالمان و حمایت از ایشان، هم كیفر اخروی دارد و هم از سوی همین پیشوایان ستمگر مورد بی مهری و خیانت قرار خواهند گرفت.


[1] من مشي الي سلطان جائر فامره بتقوي الله و خوفه و وعظه، كان له مثل اجر الثقلين من الجن و الانس و مثل اعمالهم. بحار 75 / 375؛ وسائل الشيعة 11 / 406.

[2] ... ان ائمة الجور و اتباعهم لمعزولون عن دين الله. اصول كافي 1 / 184.

[3] اذ تبرأ الذين اتبعوا من الذين اتبعوا ورأوا العذاب و تقطعت بهم الاسباب. بقره / 167.

[4] هم والله ائمة الظلمة و اشياعهم. بحار 1 / 374.